Hoewel het nieuwe er nu wel af is, wordt elektrisch rijden nog steeds fiscaal gestimuleerd. Wat zijn exact de fiscale voordelen, wat scheelt het in de portemonnee en welke voorwaarden gelden er?
De fiscale wirwar in bijtellingen is sinds dit jaar voorbij. Naast de standaardbijtelling van 22% voor de auto van de zaak, kennen we alleen nog de bijtelling van 4% voor de volledig elektrische auto. Dat scheelt mooi 18%, maar daarmee is nog niet alles gezegd, dus is een update op zijn plaats.
Vijf jaar vast
De bijtelling van 4% staat na aankoop voor vijf jaar vast. De 4% bijtelling geldt verder in ieder geval tot 2020, daarna wordt beslist of elektrisch rijden fiscaal gestimuleerd blijft. Vanaf 2019 geldt wel een hogere bijtelling voor elektrische auto’s van meer dan € 50.000,-. Voor zover de auto meer kost, betaalt u vanaf 2019 over het meerdere 22%.
Het is dus raadzaam om een duurdere elektrische auto in ieder geval vóór 2019 te kopen, want in beginsel heeft u dan vijf jaar nog geen last van de verhoogde bijtelling.
Milieu-investeringsaftrek voor e-auto?
Voor een elektrische personenauto krijgt u in 2017 ook nog 36% Milieu-investeringsaftrek (MIA) tot een maximum investeringsbedrag van € 50.000,-. Voor plug-inhybridepersonenauto’s met een CO2 -uitstoot tot 30 gr./km krijgt u dit jaar 27% MIA, tot een maximuminvesteringsbedrag van € 35.000,-.
E-bestelauto
Voor een elektrische bestelauto krijgt u 36% MIA en VAMIL, allebei tot een maximum investeringsbedrag van € 75.000,-. De VAMIL zorgt ervoor dat u de kosten van de bestelauto voor maximaal 75% willekeurig kunt afschrijven, indien u wilt al direct in het jaar van aanschaf.
Oplaadpalen voor het opladen van elektrische of hybride auto’s komen in aanmerking voor 36% MIA en voor de VAMIL. Voorwaarde is wel dat de oplaadpalen op uw eigen bedrijfsterrein staan.
Oplaadpalen thuis vrijgesteld
Een oplaadpaal thuis voor het opladen van een elektrische of plug-inhybrideauto van de zaak kunt u uw werknemers belastingvrij verstrekken. Ook de noodzakelijke elektra voor de auto van de zaak mag belastingvrij worden vergoed. Dit geldt ook voor een aparte meter teneinde het verbruik vast te kunnen stellen.
Btw privégebruik elektrische auto
De btw voor het privégebruik van een elektrische auto is niet aftrekbaar. De omvang hiervan wordt in beginsel forfaitair bepaald op 2,7% van de cataloguswaarde van de auto. Voor het privégebruik later dan vier jaar na ingebruikname van de auto, wordt uitgegaan van 1,5%. Als u het werkelijke privégebruik kunt aantonen, mag u hiervan uitgaan. Dit kan bij beperkt privégebruik aantrekkelijk zijn, maar houd er rekening mee dat woon-werkverkeer hierbij als privé geldt.
Bpm en wegenbelasting
Voor een volledig elektrische auto betaalt u geen bpm, waardoor de aankoop een stuk goedkoper wordt. Dit blijft in ieder geval zo tot 2020, daarna kunnen de regels weer herzien worden.
Voor volledig elektrische auto’s betaalt u ook geen motorrijtuigenbelasting (mrb) tot 2020. Voor plug-inhybrideauto’s betaalt u tot 2020 de helft van de normale mrb. Vanaf 2020 betaalt u waarschijnlijk de hele mrb, wij volgen dat voor u op de voet.
Conclusie:
Rijden in een elektrische auto van de zaak is fiscaal nog steeds interessant, maar rijden in een plug-inhybrideauto niet meer zo. Een elektrische auto die duurder is dan € 50.000,-, kunt u het beste vóór 2019 aanschaffen. Vanaf dat jaar betaalt u namelijk de normale bijtelling over het meerdere.
Uw belang voorop
Wilt u dat wij met u meedenken over de beste oplossing voor uw bedrijf? Neem dan eens contact op met Administratiekantoor Sokolowski & Klaassens via 0597-531697 of info@sokolowski-klaassens.nl.
Vorige berichten lezen? Ga naar deze pagina
Administratiekantoor Sokolowski & Klaassens
Kloosterlaan 5
9675 JL Winschoten (zie routekaart)
Tel. 0597-531697
E-mail: info@sokolowski-klaassens.nl